Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej i podpisany przez obywatela za pomocą urządzenia elektronicznego „Signature Pad” w siedzibie organu gminy.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego może być złożony za pomocą usługi e-PUAP ale należy pamiętać aby w ciągu 30 dni złożyć odciski palców i własnoręczny podpis w urzędzie do którego wniosek został skierowany, w przeciwnym razie wniosek o wydanie dowodu osobistego pozostanie bez rozpatrzenia.
Do wniosku należy dołączyć jedną fotografię o wymiarach 35x45 mm wykonaną na białym tle, nie starsza niż 6 miesięcy,
Obecnie posiadany dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty/legitymacja szkolna/paszport).
Urząd Gminy Lipno
ul. Mickiewicza 29
87-600 Lipno
Pokój nr. 3 /na parterze budynku/
Telefon kontaktowy
54 288 62 15
Nie pobiera się
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.2023.2798).
Akty wykonawcze
Wojewoda Kujawsko- Pomorski
Dowody osobiste wydają organy gmin.
Dowód osobisty wydaje się obywatelowi Rzeczpospolitej Polskiej.
Każdy obywatel RP na obowiązek posiadać jeden ważny dowód osobisty.
Dowód osobisty wydaje się na wniosek obywatela.
Wniosek składa się osobiście w Urzędzie w wyjątkiem osób niesprawnych fizycznie gdzie przyjęcie wniosku odbywa się w domu, szpitalu bądź placówce opiekuńczej przez urzędnika po uprzednim zgłoszeniu przez opiekuna chorej osoby o potrzebie złożenia wniosku przez osobę chorą lub niepełnosprawną fizycznie za pomocą stacji mobilnej.
Wniosek o wydanie dowodu składa się osobiście w dowolnej Gminie na terytorium RP.
Podczas składania wniosku oraz odbierania nowego dowodu osobistego pobierane są odciski palców od wszystkich osób które ukończyły 12 rok życia, wyjątek stanowią osoby które z przyczyn zdrowotnych nie mogą tego uczynić. W przypadku krótkotrwałego uszczerbku na zdrowiu (np. złamanie ręki) dowód osobisty zostanie wydany na 12 miesięcy i sporządzona zostanie odpowiednia adnotacja.
Dowód odbiera się osobiście w gminie w której złożyło się wniosek o jego wydanie.
Wydanie dowodu następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Dowód osobisty wydany osobie która nie ukończyła 12 lat życia ważny jest przez okres 5 lat.
Dowód osobisty wydany osobie powyżej 12 roku życia ważny jest przez okres 10 lat.
Wniosek składa osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny, lub kurator. Obecność osoby której wniosek dotyczy jest obowiązkowa, wyjątek stanowią osoby które nie ukończyły 5 roku życia.
W przypadku niemożliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej długotrwałą chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewni przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby (posiadający stację mobilną) chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby wraz z jej opiekunem prawnym.
Na wydanie dowodu osobistego osobie nieletniej zgodę wyrażają rodzice lub opiekunowie prawni. Odmawia się wydania dowodu osobistego gdy fotografia załączona do wniosku nie spełnia wymogów lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu z naruszeniem innych przepisów zawartych w obowiązującej ustawie.
Na wydanie dowodu osobistego osobie niepełnosprawnej wyrażają zgodę rodzice lub opiekunowie prawni.
Odbiór dowodu osobistego oraz zabezpieczonego dokumentu z kodem (PUK) umożliwiającym odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego potwierdza się przez złożenie własnoręcznego czytelnego podpisu na urządzeniu Signature Pad odbioru dowodu osobistego lub adnotację pracownika organu gminy o przyczynie braku podpisu.
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego określonym w art. 47 ust.2 i 3 ustawy dokonuje się na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Do zgłoszenia o uszkodzeniu dowodu osobistego należy dołączyć uszkodzony dowód osobisty i jeżeli zgłoszenie nastąpiło w trybie określonym art. 47 ust 2 i 3 ustawy dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście.
Opis fotografii do Dowodu Osobistego
Do wniosku o wydanie dowodu dołącza się aktualną fotografię o wym. 35×45 mm zrobioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed składaniem wniosku. Fotografia musi odzwierciedlać wizerunek twarzy nie budzący wątpliwości podobieństwa do osoby ubiegającej się o wydanie dowodu, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry. Obejmujący wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującej wyraźne oczy a zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząc na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami o ile nie zachodzą przesłanki o których mowa a art. 29 ust.2-4 ustawy dot. osób które na skutek schorzenia nie mogą tego dokonać. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami w takim wypadku należy dołączyć orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby która ukończyła 16 lat z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku wydane zgodnie z przepisami. W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek do którego została dołączona fotografia przedstawiającą osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyraz twarzy lub otwartymi ustami. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć do wniosku – fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku należy załączyć zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w RP.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Lipno