Wydawanie dowodów osobistych

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej i podpisany przez obywatela za pomocą urządzenia elektronicznego „Signature Pad” w siedzibie organu gminy.

  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego może być złożony za pomocą usługi e-PUAP ale należy pamiętać aby w ciągu 30 dni złożyć odciski palców i własnoręczny podpis w urzędzie do którego wniosek został skierowany, w przeciwnym razie wniosek o wydanie dowodu osobistego pozostanie bez rozpatrzenia.

  • Do wniosku należy dołączyć jedną fotografię o wymiarach 35x45 mm wykonaną na białym tle, nie starsza niż 6 miesięcy,

  • Obecnie posiadany dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty/legitymacja szkolna/paszport).

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Gminy Lipno

ul. Mickiewicza 29 

87-600 Lipno 

Pokój nr. 3 /na parterze budynku/

Telefon kontaktowy

54 288 62 15

Opłaty

Nie pobiera się

Termin i sposób załatwienia

Do 30 dni od dnia złożenia wniosku

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671).

  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.2023.2798).

  • Akty wykonawcze

Tryb odwoławczy

Wojewoda Kujawsko- Pomorski

Inne informacje

  • Dowody osobiste wydają organy gmin.

  • Dowód osobisty wydaje się obywatelowi Rzeczpospolitej  Polskiej.

  • Każdy obywatel RP na obowiązek posiadać jeden ważny dowód osobisty.

  • Dowód osobisty wydaje się na wniosek obywatela.

  • Wniosek składa się osobiście w Urzędzie w wyjątkiem osób niesprawnych fizycznie gdzie przyjęcie wniosku odbywa się w domu, szpitalu bądź placówce opiekuńczej przez urzędnika po uprzednim zgłoszeniu przez opiekuna chorej osoby o potrzebie złożenia wniosku przez osobę chorą lub niepełnosprawną fizycznie za pomocą stacji mobilnej.

  • Wniosek o wydanie dowodu składa się  osobiście w dowolnej Gminie na terytorium RP.

  • Podczas składania wniosku oraz odbierania nowego dowodu osobistego pobierane są odciski palców od wszystkich osób które ukończyły 12 rok życia, wyjątek stanowią osoby które z przyczyn zdrowotnych nie mogą tego uczynić. W przypadku krótkotrwałego uszczerbku na zdrowiu (np. złamanie ręki) dowód osobisty zostanie wydany na 12 miesięcy i sporządzona zostanie odpowiednia adnotacja.

  • Dowód odbiera się osobiście w gminie w której złożyło się wniosek o jego wydanie.

  • Wydanie dowodu następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.

  • Dowód osobisty wydany osobie która nie ukończyła 12 lat życia ważny jest  przez okres 5 lat.

  • Dowód osobisty wydany osobie powyżej 12 roku życia ważny jest przez okres 10 lat.

  • Wniosek składa osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą  ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny, lub kurator. Obecność osoby której wniosek dotyczy jest obowiązkowa, wyjątek stanowią osoby które nie ukończyły 5 roku życia.

  • W przypadku niemożliwości złożenia wniosku  o wydanie dowodu osobistego spowodowanej długotrwałą chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewni przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby (posiadający stację mobilną) chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.

  • Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby wraz z jej opiekunem prawnym.

  • Na wydanie dowodu osobistego osobie nieletniej zgodę wyrażają rodzice lub opiekunowie prawni. Odmawia się wydania dowodu osobistego gdy fotografia załączona do wniosku nie spełnia wymogów lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu z naruszeniem innych przepisów zawartych w obowiązującej ustawie.

  • Na wydanie dowodu osobistego osobie niepełnosprawnej wyrażają zgodę rodzice lub opiekunowie prawni.

  • Odbiór dowodu osobistego oraz zabezpieczonego dokumentu z kodem (PUK) umożliwiającym odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego potwierdza się przez złożenie własnoręcznego czytelnego podpisu na urządzeniu Signature Pad odbioru dowodu osobistego lub adnotację pracownika organu gminy o przyczynie braku podpisu.

  • Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia  dowodu osobistego określonym w art. 47 ust.2 i 3 ustawy  dokonuje się na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

  • Do zgłoszenia o uszkodzeniu dowodu osobistego należy dołączyć uszkodzony dowód osobisty i jeżeli zgłoszenie nastąpiło w trybie określonym art. 47 ust 2 i 3 ustawy dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście.

     

    Opis fotografii do Dowodu Osobistego

     

    Do wniosku o wydanie dowodu dołącza się aktualną fotografię o wym. 35×45 mm zrobioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed składaniem wniosku. Fotografia musi odzwierciedlać wizerunek twarzy nie budzący wątpliwości podobieństwa do osoby ubiegającej się o wydanie dowodu, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry. Obejmujący wizerunek od wierzchołka głowy do górnej  części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującej wyraźne oczy a zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząc na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami o ile nie zachodzą przesłanki o których mowa a art. 29 ust.2-4 ustawy dot. osób które na skutek schorzenia nie mogą tego dokonać. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami w takim wypadku należy dołączyć orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby która ukończyła 16 lat z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku wydane zgodnie z przepisami. W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek do którego została dołączona fotografia przedstawiającą osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyraz twarzy lub otwartymi ustami. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć do wniosku – fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku należy załączyć zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w RP.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 15.05.2023
Dokument wytworzony przez: REFERAT ORGANIZACYJNY I SPRAW OBYWATELSKICH
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Rafał Strużewski
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 maja 2023 07:53
Dokument wprowadzony do BIP przez: Sylwester Jasiński
Ilość wyświetleń: 1074
06 lutego 2024 13:30 (Sylwester Jasiński) - Usunięcie załącznika.
06 lutego 2024 13:30 (Sylwester Jasiński) - Usunięcie załącznika.
06 lutego 2024 13:30 (Sylwester Jasiński) - Usunięcie załącznika.