Świadczenie ratownicze dla strażaków ratowników OSP

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego 
  2. Oświadczenie świadków

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Gminy Lipno,
ul. Mickiewicza 29,
87-600 Lipno,

Pokój nr 28 
W godzinach pracy urzędu.

Telefon kontaktowy

54 288 62 06

Opłaty

Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego wraz z załącznikami nie podlegają opłacie skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

Wydaje się w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku oraz oświadczeń świadków

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 lutego 2022r  w sprawie wzoru wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Włocławku w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu wydającego decyzje.

Inne informacje

Uprawnieni do świadczenia ratowniczego


Prawo do świadczenia ratowniczego przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który:
1) czynnie uczestniczył w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych:
a) w przypadku mężczyzn – przez co najmniej 25 lat,
b) w przypadku kobiet – przez co najmniej 20 lat oraz

2) osiągnął:
a) w przypadku mężczyzn – 65. rok życia,
b) w przypadku kobiet – 60. rok życia.

Przez czynne uczestnictwo należy rozumieć bezpośredni udział co najmniej raz w roku w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych.

•  działania ratownicze – każda czynność podjęta w celu ochrony życia, zdrowia , mienia lub środowiska, a także likwidacja powstania przyczyn pożaru, wystąpienia klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia (art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2001, poz. 869)

•  akcja ratownicza – działania organizowane i kierowane przez PSP (art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz.U. z 2021, poz. 1940 ze zmianami)

Potwierdzeniem bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych jest:

1)  od 1 stycznia 2022 r. – dokumentacja prowadzona przez PSP,
2)  od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2021 r. – dokumentacja prowadzona przez PSP lub pisemne oświadczenie 3 świadków,
3)   do 31 grudnia 2011 r. – pisemne oświadczenie 3 świadków.

Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.

 

Zasady odnoszące się do osób powoływanych na świadków

Świadkiem nie może być:

1) małżonek, rodzeństwo, wstępny, zstępny lub powinowaty do drugiego stopnia wnioskodawcy,
2) osoba związana z wnioskodawcą tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli,
3) osoba pozostająca wobec wnioskodawcy w stosunku podrzędności służbowej,
4) osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione umyślnie, przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

Ponadto co najmniej jednym ze świadków musi być osoba, która pełniła funkcje publiczne lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej w okresie, który ma potwierdzić bezpośredni udział wnioskodawcy  w działaniach ratowniczych.

Ustawa o ochotniczych strażach pożarnych nie określa definicji „osoby pełniącej funkcję publiczną”,  w związku z czym w tej kwestii należy posiłkować się innymi regulacjami oraz dorobkiem doktryny i orzecznictwa.

Zgodnie z art. 115 § 19 kodeksu karnego osobą pełniącą funkcję publiczną jest funkcjonariusz publiczny, członek organu samorządowego, osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążącą Rzeczpospolitą Polską umowę międzynarodową.

Z kolei na łamach ustawy z dnia 6 września 2002 r. o dostępie do informacji publicznej pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną winno być ujmowane szeroko i nie ogranicza się tylko do funkcjonariuszy publicznych, lecz obejmuje każdą osobę mającą związek z realizacją zadań publicznych, a nawet dopiero ubiegającą się o ich wypełnianie.

Za osobę pełniącą funkcję publiczną należy uznać każdego, kto pełni funkcję w organach władzy publicznej lub też w strukturach osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, jeżeli tylko funkcja ta ma związek z dysponowaniem majątkiem państwowym lub samorządowym albo zarządzaniem sprawami związanymi z wykonywaniem swych zadań przez władze publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują lub gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Nie ma przy tym znaczenia, na jakiej podstawie prawnej osoba wykonuje funkcję publiczną (patrz: wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2018 r., sygn. akt I OSK 169/18).

 

Pisemne oświadczenie świadków

Pisemne oświadczenie świadków, podlega weryfikacji przez właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) pod względem jego wiarygodności, a następnie jest przekazywane do właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) PSP w celu jego zatwierdzenia.

W celu weryfikacji oświadczenia organ może wezwać wnioskodawcę do przekazania dodatkowych dokumentów. Organ może odmówić potwierdzenia, w przypadku gdy uzna, że oświadczenia świadków lub przekazane dodatkowe dokumenty nie są obiektywne lub w nienależyty sposób potwierdzają fakt bezpośredniego udziału wnioskodawcy w działaniach ratowniczych.

 

Wysokość świadczenia ratowniczego

W dacie wejścia w życie ustawy wysokość świadczenia ratowniczego została ustalona na 200 zł.

Kwota świadczenia ratowniczego podlega corocznej waloryzacji. Pierwsza waloryzacja kwoty świadczenia ratowniczego zostanie przeprowadzona od dnia 1 marca 2023 r.

 

WZÓR WNIOSKU O PRZYZNANIE ŚWIADCZENIA RATOWNICZEGO

Wzór wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz.U. poz. 316).

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 17.05.2023
Dokument wytworzony przez: REFERAT GOSPODARKI KOMUNALNEJ MIESZKANIOWEJ I ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Dominika Skoneczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 maja 2023 09:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Sylwester Jasiński
Ilość wyświetleń: 219
17 maja 2023 09:45 (Sylwester Jasiński) - Dodanie załącznika.
17 maja 2023 09:44 (Sylwester Jasiński) - Dodanie załącznika.
17 maja 2023 09:44 (Sylwester Jasiński) - Dodanie załącznika.